Rus ressamın ‘Türk’ eserleri

Resimlerinde genellikle Türk tarihini konu alan Rus asıllı ressam Aleksander Samsonov, resimlerinin ortak noktasının savaşlar olmasının nedeninin gelecekte yaşananların unutulmaması ve gelecek nesile tarihi aktarmak olduğunu söyledi.

Antalya'da ikamet eden 63 yaşındaki Rus asıllı ressam Aleksander Samsonov, 1960 yılında Moskova'da dünyaya geldi. Ressam bir babanın oğlu olarak sanatın içinde büyüyen Samsonov, küçük yaşlardan itibaren resim yapmaya başladı. Aldığı sanat eğitiminin ardından Grekov Askeri Ressamlar Stüdyosu'nda çalışan Samsonov, sanat hayatı boyunca panoramik çalışmalar, tarihi askeri konularda tablolar ve portreler olmak üzere birçok eser üretti.  Rusya'nın yanı sıra dünyanın dört bir yanındaki müzeler ve özel koleksiyonlar için eserler hazırlayan Samsonov, 2001 yılında Anıtkabir'de yürütülecek "Çanakkale Kara ve Deniz Savaşları" konulu diorama ve tablo çalışmaları için Türkiye'ye gelmişti. Anıtkabir'deki yaptığı çalışmalar sırasında araştırmalar yapan ve oldukça etkilenen Samsonov, o günlerden bu yana Kurtuluş Savaşı ve Atatürk O günden bu yana Türkiye'de çeşitli müzelere eserler kazandıran Samsonov, büyük oranda Cumhuriyet'in kuruluş dönemini ve Atatürk'ü ve kurtuluş savaşı sürecini konu ettiği eserleriyle dikkati çekiyor.


AVRUPA’NIN EN BÜYÜĞÜ GAZİANTEP’TE

Türk tarihine olan ilgisinin ne zaman başladığını anlatan Samsonov, “2001 yılında kadar normal herkes kadar ortaokul lisede verilen ölçüde biliyordum. Anıtkabir çalışmalarını yapma teklif geldiği zaman Türk tarihi, Osmanlı çöküşü ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş hikayelerini daha ayrıntılı öğrenmeye başladı” dedi. Türkiye’deki çalışmaları hakkında bilgi veren Samsonov, “Anıtkabir çalışmaları ile başladık daha sonra, Özel Hareket Dairesi için bir çalışma yaptık. Manisa’da çalışmalarımız vardı. Harbiye Müzesi'nde 3 tane çalışmam var; Metehan’ın Çin Seddi’ne Hücumu, Malazgirt Meydan Muharebesi ve İstanbul’u Fethi. Bu çalışmalar Türkiye’de yaptığımı en büyük çalışmalar.  Gaziantep Panorama ve Kahramanlık Müzesi'nde sergilenen çalışmam Türkiye’de ve Avrupa’nın da en büyük yağlı boya tablolarından bir tanesi” diye konuştu.


GERÇEKLİK ALGISINA ÖNEM VERİYOR

Atölyesinde çalışmasını yaptığı resmin hikayesini anlatan Samsonov “Manisa’daki Türkiye’nin bağımsızlık savaşının bir parçası büyük taarruz ve Sakarya Muharebesinden sonra yunanlar çekilirken yolunuzdakileri yakın mahvedin emri almış. Yunanlılar çekilirken Manisa ve çevresinde 4 ila 5 günde 5 bin yakın insanı öldürmüş. Manisa’nın yüzde 80’ini dağıtılmış. Yunanlar çekilirken halk dağlara çıkmış ve Manisa kurtulduktan sonra dağlardan inmiş son yaptığım çalışma Manisa halkının Kurtuluş Savaşı sürecinde çektikleri acılı süreci anlatıyor” dedi.


Ayrıca resimlerinin sergilendiği yerlerde gerçeklik algısı oluşturmak ve dönemsel koşulları ziyaretçilere yansıtmak için ses ve duman gibi efektler ile sergilediğini kaydeden Samsonov, “İnsan algısı ses ve görüntü üzerinedir. 2 boyutlu 3 boyutlu çalışmaları ateş, duman gibi efektler kullanarak gerçeklik algısını artıracağız. Ziyaretçi de bu sayede resmin bir parçası haline gelecek. Manisa’da Saruhan Müzesi’ndeki bu sergi alanını ziyaret ettiklerinde yanmış bir şehirden çıkacak bir anlamda.  Ziyaretçiler o dönemki şehre gitmiş olacak” diye konuştu.


RESİMLERİYLE TARİHİ GELECEĞE TAŞIMAK İSTİYOR

Resimlerinin büyük ortak noktasının savaşlar olmasının nedeninin gelecekte yaşananların unutulmaması ve gelecek nesle tarihi aktarmak olduğunu söyleyen Ressam Samsonov “Ömrüm boyunca tarihi savaş resimleri çiziyorum. Sebebim, insanlar savaşları ve yaşadıklarını ve tarihlerini unutuyorlar. İnsanların unutmamaları adına özellikle genç nesle çocuklara ömür boyunca hafızalarında tutulacak şekilde anlatmak iletmek için çiziyorum” dedi.