KURBAN’DAN BAĞIŞA
Kurban bir ibadettir; bu ibadeti ruhuna uygun yaşayıp yaşatalım… Allah'a yakınlığın onun yolunda feda olmanın kulluğun göstergesi manalarında olan Kurban bayramı yaklaşıyor. Bu Kurban bayramının ümmetin kurtuluşuna ittihadına ittifakına vesile olması duası ile bir kaç mevzuyu sizlerin nazarına sunacağım.
Kurban ibadetini faziletini manevi boyutunu sosyolojik boyutunu herkes yazıp çiziyor anlatıyor Allah onlardan razı olsun benim ise dikkat çekmek istediğim mesele Kurban ibadeti adı üstünden bir ibadet olması hasebiyle hali vakti gücü olan kimselerin bizzat kendilerinin yapması gereken bir kulluktur. Hal durum böyle olunca Kurbanı kendiniz kesmeli yahut vekalet yolu ile kestirmeniz gerekir. Ancak gözden kaçan ve ne hikmetse kimsenin de itiraz etmediği bir durum var ki şu kurban bağış işi.
Bağış demek kendine ait bir mülkü karşılıksız olarak ihtiyaç sahiplerine vermek demektir o vakit bunu alan kişiye ait olur ve dileği gibi onda tasarruf eder. Misal para bağışı yaptığınız andan itibaren bağış yaptığınız yer onu istediği gibi kullanır misal kurban bağışı yaptığınız andan itibaren o bağışı alan kişi artık onu ister yer ister satar ister atar daha kimse ona karışamaz zira sizin elinizden çıkmıştır bağış olmuştur o.
Kurban ibadeti ise İslam fıkhında açık seçik olarak beyanlar üzere vekalet iledir. Filan kişi adına filana vekalet verdim aldım kabul ettim usulü ile kestirilir kesildikten sonra o kimseye kesildiğine dair haber verilir Kurbanı kesilen kişi Allah rızası için iki rekatta şükür namazı kıldığı zaman nurun ala nur olur. Hatta hac ibadeti yapanlar bilirler ki hacılar Arafat’tan inip Müzdelife’ye oradan Mina’ya Cemera’ta yapması gereken vecibeleri yerine getirdikten sonra Kurbanlarının kesilip kesilmediği haberini alana kadar ihramdan çıkamazlar.
Ne vakit kurbanınız kesildi, Allah kabul etsin haberi gelir bu ilan üzere saçlarını kesip ihramların dan çıkabilirler zira Kurban ibadeti namaz gibi oruç gibi ciddi bir ibadettir başkasına vekalet etsen dahi takibini ciddi yapma mesuliyeti vardır. Buraya kadar vekalet ile bağış arasındaki farkı anlatabildiysem gelelim bu bağış adı altında verilen kurbanlar ve paralarının meselesine.
Zira bu yazıyı yazmama neden olan bir durum ile karşılaştım. Bir tanıdık ile konuşurken hacı abi bu yıl kurbanı ne yapıyorsunuz diye sordum. Aldığım cevap beni şoke etti hocam biz bağış yapıyoruz kurban günüde marketten et alıyoruz her yıl böyle oluyor. O sırada hacı anne araya girdi evet yavrum çok rahat oluyor kanı ile kılı ile yünü ile kokusu ile uğraşma derdimiz olmuyor tertemiz mis gibi.
Ne kadar masum bir konuşma gibi geliyor değil mi? Şimdi soruyorum Kurban bayramımı bu yoksa yardım kuruluşlarına bağış bayramı mı? Bağışsa zaten vekalet yoksa hepten o kurban olmadı. Kuranı kerimde Allah Kurbanlarınızı yardım kuruluşlarına bağışlayın siz kesmeyin vekalet verin yardım kuruluşları kessin sonra komşunuza akrabanıza değil de kıtalar aşıp ülkeler dolaşıp oradaki insanlara verin demiyor böyle bir uygulamayı hadisi şeriflerde siyeri nebevide hayatus sahabede okuduğum kadarı ile gördüğümü hatırlamıyorum.
Fakat Yüce Allah'ın önce yakın akrabaya sonra konu komşuna sonra yakınlarına çevrene yardım et emrini her cuma hutbede imam efendi bize hatırlatıyor. Sakın yanlış anlaşılmasın yardımlara bağışlara muhalefet etmiyorum. Sadece Kurban ibadetinin hakkını verelim olması gerektiği gibi bunu yaşayıp yaşatalım istiyorum.
Kurban bayramından bağış bayramına gidiyoruz bunu yapmayalım diyorum. Yardım kuruluşları hep var senenin her günü aynı ve benzer yardımları yapabilirsiniz bunu sadece Kurban ibadetinin olduğu güne sıkıştırıp hem kurbanı hem de yardımımı yapıyorum ikisi bir seferde aradan çıkıyor hem kurbanın zahmetinden de kurtuluyorum mantığının ne kadar sakıncalı olduğunu hatırlatmak istiyorum.
KURBAN HİSSESİ
Çözüm açıktır her evde akrabada bazen karı koca arasında bile kurban düşenler var iki hisse kurbanları varsa bir hissesini bağış değil vekalet yolu ile yardım kuruluşuna verebilir diğerini kendisi keser dörtte birini evine geri kalanını dağıtabilir.
SON SÖZ
Sözün özü Kurban bir ibadettir bu ibadeti ruhuna uygun yaşayıp yaşatalım bizden sonraki nesillere aynı şuur ve ruh ile ulaştıralım. Rabbim kabul buyursun.